”TACK VARE KLUBBEN KOM JAG SNABBT IN I SAMHÄLLET”

Vårt nästa stopp genom tennissverige blir Oxelösunds TK. Klubben bildades strax efter andra världskriget, 1948, men inomhushallen stod färdig först 1977.
Efter en stor renovering 1995 tog klubben över ägandet av hallen och banorna.
I Oxelösund strävar man efter att ge båda äldre och yngre möjlighet att spela tennis inom närområdet.
– Klubben vill vara en klubb för alla. Idag ligger tyngdpunkten på juniorsidan. Därför vill vi framöver öka seniorernas träning och spelande och verka för integration av nya från andra kulturer, säger ordföranden Roland Lagerberg.

En som har sporten att tacka för mycket – och som är ett levande bevis för att integrationen fungerar – är chefstränaren Patrick Njuki. Han kom från Uganda till Sverige 1987.
Det tog inte lång tid innan han hade både jobb och vänner – något som kom via tennisbanan.
– Tennisen har betytt allt för mig. När jag kom hit fick jag frågan om vilken sport jag skulle vilja hålla på med och då blev det naturligt tennis för mig. Jag gick till Oxelösunds Tennisklubb för att träna och tack vare klubben kom jag snabbt in i samhället och jag kunde lära mig språket. Jag fick kompisar på klubben och mina barn fick kompisar bland de andra som spelade. Allt skedde på klubben och det var där jag fick kontakter så jag kunde söka jobb, säger Patrick Njuki.

Läs mer på tennis.se här = OTK på Tennis.se