OXELÖSUNDS TK ÅTERUPPVÄCKER STEGEN!

Tennisstegen är en mycket bra metod för att utveckla och vässa din taktiska förmåga genom att möta olika spelare. Principen är enkel, anmäl dig fram till 2 oktober så placeras du in i stegen beroende på tidigare resultat från Motionsserien/Uteserien (NTK) alt. utifrån din beskrivning av din spelstandard! Principen är att man utmanar en spelare i stegen och vinner man tar man dennes plats, och förlorar man står man kvar på sin tidigare position. Vi vänder oss i första hand till medlemmar eftersom vi bara har en bana och få kvällstider för ”spontanspel”.

Anmälan
Skicka ett e-mail till oxelotennis@gmail.com, med följande uppgifter: Namn Telefon E-mail Skriv ”Anmälan Oxelösunds Tennisstege” som ämne (subject). Du kan också anmäla dig på anslagstavlan på Tennisklubben. Startavgift är 100 kr (faktura) och går till priser.

Spelform

• Singel där alla spelare ligger i samma stege.
  • Stegen vänder sig till både damer och herrar.
  • Man får lov att utmana de som ligger max tre platser över en i stegen.
  • Man får inte lov att utmana samma person två gånger i rad utan att ha spelat mot någon annan emellan.
  • Antal utmaningar per säsong är obegränsad.
  • Man spelar på tid (en timme) och att flest antal vunna game vinner.
  • Stegen vänder sig till spelare som är 16 år och äldre.
  • Ni får spela var ni vill, när ni kan. Bara att komma överens om speltid och plats.

Matchen
Matchen går på tid; 1 timme bokas för; 5 minuter inbollning, 55 minuters spel. Matchen börjar på 0-0 i game och spelas sammanhållande i 55 minuter, inga set räknas. (Match kan sluta 9 – 5). Match får inte sluta oavgjort, då fungerar inte rankingen i rapporteringen. Alltså får man komma överens innan matchen hur man ska göra om det ser att bli oavgjort resultat. Om det t.ex. står 5-5 med 10 minuter kvar att spela, ska man kanske spela ett avgörande game.

Tabeller och resultat

• Segraren i matchen rapporterar resultatet omgående till oxelotennis@gmail.com samt på resultatlista på Anslagstavlan (extra viktigt om det ska ske en förändring i stegen).
  • Stegen uppdateras på hemsidan och Anslagstavlan snarast möjligt efter färdigspelade matcher.
  • Man är tvungen att spela senast två veckor från det att man har blivit utmanad annars har utmanaren rätt till att vinna på walk over.
  • Vet man om att man inte kan spela för tillfället kan man meddela detta och bli satt som otillgänglig. Leder man stegen kan man dock inte låsa sig på detta sätt utan blir då nedflyttad till plats 2.

Utförande
Ta kontakt med någon du vill utmana och bestäm plats/datum/tid (du kan utmana de som ligger max. tre platser över dig i stegen). Den som utmanar står för bollar. Spela matchen. Rapportera resultatet (se nedan).

Rapportering
Rapportera resultat direkt på mail till oxelotennis@gmail.com och på Anslagstavlan så att justering av stegen kan ske så fort som möjligt. Max. antal game som kan rapporteras per set är 9. Om en match spelas slutar t.ex. 13-4 rapporteras detta så här: 9-4, 4-0.

Vi hoppas på ett stort deltagande!

Vi planerar avslutning med spännande cupspel lördag 12 december!